خاندان شکروی(موسسان شرکت بازرگانی مواد غذایی شَکِلّی) پس از سالها تلاش بیوقفه و حرفهای در صنایع غذایی اعم از فرآوردههای لبنی، عسل، روغنهای خوراکی و … موفق به دریافت نشان امینالضرب در هفتمین دورهی این جشنواره شدند.
صبح روز دوشنبه ۲۶ دی ماه ۱۴۰۱ در تالار وحدت، بزرگانی از صنایع مختلف که بخشی از پیشرفت و رونق زندگی و تجارت در ایران امروز با بیرق آنها برافراشته مانده گرد هم آمدند. در هفتمین همایش اعطای تندیس و نشان امینالضرب که به همت اتاق بازرگانی تهران در تالار وحدت به مناسبت ۱۳۹ سالگی این اتاق برگزار شد، از ۱۰ کارآفرین و فعال برتر اقتصادی تجلیل به عمل آمد.
قبل از هر صحبتی باید در ابتدا از یکی از مهمترین تجار و فعالان اقتصادی در نیمه دوم قرن نوزدهم و دوران ناصرالدین شاه و مظفرالدین شاه صحبت کنیم. کسی که یکی از پیشگامان توسعه و پیشرفت صنعتی در ایران است. نامی آشنا، حاج محمدحسن امینالضرب کسی که دامنه فعالیتهایشان از جنوبیترین تا شمالیترین و از شرقی ترین تا غربی ترین نقطه کشور گسترده شده است و هنوز هم در برخی از مناطق و شهرها همچون رشت و محلهای قدیمی آن میتوان رد حضور و اثرگذاریشان را دید.
مراسم اعطای جایزه امینالضرب با گذشت هفت سال، امروزه دیگر علاوه بر تجلیل از کارآفرینان کشور به فرصتی تبدیل شده است تا فعالان بخش خصوصی با مرور خاطرات بزرگانی همچون امینالضرب، معینالتجار بوشهری، اصغر قندچی، رضا نیازمند و … یادآور این باشد که فعالیتهای اقتصادی در طول تاریخ معاصر کشور ما همیشه همچون کوهنوردی، دارالی مسیر سخت و پر چالش بوده ولی امید رسیدن به قله، همیشه آن را شیرین و هموار ساخته است.
دبیرخانه اجرایی، طی دورهی فشرده بررسی و برگزاری جلسات کارشناسی با اهل فن و همچنین مطالعه الگوهای بینالمللی در زمینه تقدیر از کارآفرینان، ۱۰ فرم شاخص را در حوزههای زیر طراحی کرده است:
در مرحله اول بعد از فراخوان اولیه بیش از ۱۰۰ کارآفرین از طریق سایت اتاق تهران در آبان ماه ثبت نام کردند. از طرفی ۵۰۰ کارآفرین نیز از طریق تشکلهای بخش خصوصی و اتاقهای سراسر کشور برای داوری به دبیرخانه مراسم امینالضرب معرفی شدند. در مرحله دوم بررسیها باز هم معیارها و شاخصهای تعیین شده و بررسی سوابق افراد، ۵۰ کارآفرین به مرحله نهایی داوری راه یافتند.
هیئت داوران انتخابی هفتمین دوره جشنواره امینالضرب عبارتند از: محمدرضا نعمت زاده، سیده فاطمه مقیمی، پیام باقری، اکبر ابراهیمی، سلطان حسن فتاحی، بختیار علمبیگی، نصرااله ایزد پناه، علی نقیب، محمدرضا نجفی منش، امیر منصور عطایی، مهدی خان محمدی، غلامعلی سلیمانی، علینقی مشایخی، محسن خلیلی، محمدرضا رستمی، رضا باکری، داوود عابدی، محمدرضا انصاری، رضا حمیدی، یونس ژائله، ناصر ریاحی، علی تقوی فر
برگزیده دیگر دوره هفتم مراسم امینالضرب، خاندان شکروی، بنیانگذاران محصولات غذایی شکلّی بودند که از برندهای خوشنام صنایع غذایی به شمار میآیند. محمدتقی شکروی فرزند حاج محسن شکروی، که از مدیران نسل دوم شکلّی محسوب میشود، در این مراسم، به نقش و اهمیت جشنواره کارآفرینی امینالضرب در فرهنگسازی و تعالی مقام و جایگاه تولیدکنندگان و کارآفرینان برای نسلهای آینده، اشاره کرد. او رویکرد انسان دوستانه محسن شکروی، بنیانگذار شرکت شکلی، به مقوله تولید و تجارت را مورد گوشزد قرار داد و یادآور شد که ایشان حتی اجازه تضعیف شدن رقبای خود در بازار را نمیدادند و طی دورهای، با کمک به تامین مواد اولیه شرکت رقیب، از خروج محصولات رقیب از بازار جلوگیری کردند؛ و در ادامه محمد تقی شکروی در گفتوگو با دبیرخانهی جشنواره نگاهی به تاریخ ۱۵۰ سالهی صنایع غذایی شکلی داشتند و از سالها تلاش برای استانداردسازی و پیشرفت صنعت لبنیات در ایران صحبت کردند.
محسن شکروی از مدیران و کارآفرینان به نام حوزه صنایع لبنی کشور است که در طول چند دهه مجموعههایی که از سوی خانواده و پدرش به صورت سنتی در تبریز راهاندازی شده بود را به یک گروه صنعتی و تولیدی مدرن حوزه لبنی با چند هزار نفر اشتغال، تبدیل کرد.
در سال ۱۳۲۸ شمسی، شعبه تهرانِ برند شکلی با هدف توزیع و فروش محصولاتِ ماست، کره، عسل و خامه تاسیس شد( با هدف افزایش تولید و توسعه فروش). این برند در ادامه با تلاش و فعالیت خود توانست در سال ۱۳۴۶ شمسی، بستهبندی کره خود را به صورت مکانیزه در مرکز تهران، شروع کند. محسن شکروی در سال ۱۳۵۴ شمسی، کارخانه مجهز شَکِلّی در جاده مخصوص کرج را احداث کرد. اما بر اساس اطلاعات موجود، برند فعلی شَکِلّی در بیستم شهریور ماه سال ۱۳۵۶ رسما آغاز به کار کرده است. همچنین شکروی در سال ۱۳۷۱ برای گسترش حوزه پخش و افزایش تولید، شرکت صفاپخش را راهاندازی کرد. همچنین این مجموعه صنعتی در سال ۱۳۹۴ شرکت حملونقل وندا ترابر را راهاندازی کرد. شَکِلّی به عنوان یکی از سازمانهای با سابقه در تولید و بستهبندی مواد غذایی از همان ابتدا تلاش داشت تا رضایت مشتریان خود را با ارائه محصولات باکیفیت و قیمت عادلانه به دست آورد.
برند مواد غذایی شکلی از گذشته تاکنون به ارائه و عرضه محصولاتی همچون فرآوردههای لبنی، عسل، مربا، مارمالاد، شربت میوه و سبزی، شیره میوه جات و روغنهای خوراکی پرداخته است و توانستند استانداردهای سیستمهای مدیریتی FSSC 22000 – V5: 2019، ISO 9001: 2015، ISO 10002: 2018، ISO 10004: 2018 را دریافت کند.
محسن شکروی در مصاحبهای در پاسخ به اینکه چقدر شانس در پیشرفت شرکت شما نقش داشته گفته است: «شانس یک موقعیت غیرقابل اجتناب و غیرقابل پیشبینی است اما فقط شانس برای موفقیت کافی نیست دانش کار، کارشناسی و پشتکار هست که حرف اول را میزند و عشق داشتن به کار را خیلی مهم میدانم. خیلی وقتها ما شانس را از دست میدهیم ولی با پشتکار و روحیه خستگی ناپذیری میتوانیم شرایط را جبران کنیم و به اهدافمان برسیم».
برای دریافت اطلاعات بیشتر از شَکِلّی کلیک کنید.
لازم به ذکر است که جشنواره کارآفرینی امینالضرب امسال تلاش کرد ضمن توجه به موضوع کارآفرینی و تکریم آن، به ترویج گفتمان اقتصادی در جامعه نیز توجه ویژهای داشته باشد. دبیرخانه جشنواره در توضیح انتخاب این شعار اشاره کرده است که ترویج گفتمان اقتصادی به منظور کمک به توسعه اقتصاد ملی و ایجاد بسترهای کارآفرینی یکی از مهمترین موضوعات روز اقتصاد ایران است. بنابراین جشنواره کارآفرینی امینالضرب هم تلاش میکند در جهت ترویج گفتمان اقتصادی، گام های موثرتری بردارد.