هر ساله روز هجدهم ماه آبان را به منظور تاکیید بر اهمیت مفهومی مهم به نام کیفیت، گرامی میدارند. روز ملی کیفیت می تواند فرصتی مناسب برای تقدیر از سازمان ها، بنگاههای اقتصادی کوچک و بزرگ، واحدهای عملیاتی، مؤسسات بخش های عمومی و خصوصی و سایر نهاد هایی که در زمینه ارتقاء، کنترل کیفیت و برتری کسب و کار، فعالیتهای گسترده ای انجام می دهند، باشد.
شورای سیاست گذاری کشور در راس داوری بین سازمان های بزرگ و کوچک کشوری می باشد و بر مبنای تصمیم گیری نهایی که با یاری چندین نفر از کارشناسان متخصص در زمینه مدیریت کیفیت و موارد مرتبط با آن صورت می پذیرد، جوایزی به منظور تقدیر و بزرگداشت روز ملی کیفیت به نهادهای منتخب اعطا می گردد.
کیفیت واژه ی گسترده ای می باشد و به سختی میتوان یک تعریف واحد برای آن در نظر داشت. مطابق با تعریف استاندارد ایزو 9001، کیفیت اندازه و میزان برآورده شدن الزامات و خواسته ها می باشد. چنین الزاماتی مشخصا توسط مشتریان یک سیستم تولیدی یا خدماتی تعیین می گردد و مطابق با این الزامات، استاندارد هایی تعریف می گردد. پس شاید نزدیک ترین تعریف برای واژه ی کیفیت، دستیابی و اجرایی نمودن استاندارد های از پیش تعیین شده و بهبود مستمر آن با توجه به نیاز ها و انتظارات مشتریان باشد.
دکتر دمینگ ملقب به پدر كنترل كيفيت آماري در جهان، تعریف شفاف تری از کیفیت را مطرح کرده است. مطابق با چهار راهبرد اصلی مدل دمینگ یا همان مدل ژاپنی که شامل:
می باشد، کیفیت و بهبود، مسئولیت تمامی کارکنان می باشد. مدیریت ارشد بایستی فلسفه نوین کیفیت را پذیرفته و اقداماتی را بسوی ارتقا هر چه بیشتر رهبری نموده و در تمام مراحل بطور مستقیم و مستمر درگیر باشد.
دمينگ مديريت كيفيت جامع را اين گونه تعريف مي كند:
مديريت كيفيت جامع ( TQM ) عبارت است از مجموعه اي از فعاليت هاي سيستماتيك كه سازمان براي رسيدن به يك مجموعه اثربخش در تامين اهداف والای خود و همچنين ارائه محصول يا خدمات با سطح كيفيت مطلوب بکار بگیرد، به طوري كه بتواند رضایت مشتريان را با قيمت مناسب و در زمان مشخص تامين نمايد .
همانطورکه گفته شد به سختی می تواند کیفیت را در یک تعریف خلاصه کرد و این شاخص پر اهمیت از زوایا و جنبه های گوناگونی قابل بررسی می باشد، اما از جمله مهم ترین مزایای کنترل کیفیت، حفظ و ارتقا آن عبارت است از:
پر اهمیت ترین مزیتی که از معرفی کنترل کیفیت به دست می آید آن است که آگاهی را در بین کارکنان یک سازمان ایجاد و تقویت می کند که این امر در دستیابی به سطح مطلوب کیفیت در محصول بسیار کمک کننده است.
زمانی که مشتریان محصولاتی با کیفیت بهتر را به دلیل کنترل کیفیت اعمال شده دریافت کنند، سطح رضایت آنها افزایش می یابد.
با انجام بازرسی و کنترل موثر بر فرآیندها و عملیات تولید، هزینه های تولید به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. فرایند کنترل کیفیت، تولید محصولات ضعیف و ضایعات را بررسی می کند و در نتیجه هزینه تولید را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.
کنترل کیفیت حداکثر استفاده از منابع موجود را تضمین می کند و در نتیجه هدر رفت و ناکارآمدی را به حداقل می رساند.
کنترل کیفیت باعث صرفه جویی در بازرسی می شود و هزینه بازرسی را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.
تولید محصولات با کیفیت بهتر و برآوردن نیازهای مشتری، حسن نیت سازمان را در ذهن مردم تثبیت میکند.
یک سیستم موثر کنترل کیفیت، در افزایش روحیه کارکنان بسیار کمک کننده است و آنها احساس می کنند که در تولید محصولات بهتر و با کیفیت بالاتر مشغول به کار هستند.
کنترل کیفیت با افزایش روحیه کارکنان منجر به توسعه فضای صنعتی بهتر و روابط صمیمانه کارفرما و کارمند می گردد، که در نهایت به درک و نزدیکی بهتر بین آنها می انجامد.
فرایند کنترل کیفیت با ارائه داده های فنی و مهندسی برای تولید محصول، خدمات و فرآیندهای مرتبط، بهبود روش ها و طرح های تولیدی را تضمین می کند.
سازمان هایی که محصولات باکیفیت تولید می کنند تبلیغات موثرتری دارند. آنها با عرضه محصولاتی با کیفیت بهتر اعتماد عمومی را جلب می کنند.
کیفیت بالا مشکل تثبیت قیمت را تا حد زیادی تسهیل می کند، قیمت محصولات استاندارد در بازار مشخص گردیده و در نهایت فروش افزایش می یابد.
شرکت شَکِلّی نیز به منظور حصول اطمینان از کیفیت و ایمنی محصولات، خود را ملزم به رعایت استاندارهای ملی و بین المللی نموده و در این راستا پس از عبور از مراحل فرآیندهای ممیزی ایزو موفق به اخذ گواهینامه های بین المللی FSS22000 ,ISO9001 ,ISO10002 ,ISO10004 شده است. روش های اجرایی مقرر شده در خصوص تضمین کیفیت خدمات و محصولات، هر ساله از سوی شرکت مورد بازبینی قرار گرفته و پس از بروز رسانی این روش ها مطابق با آخرین استاندارد های بین المللی اخذ شده، مجددا مورد بررسی و تایید سازمان های مربوطه قرار می گیرد.
برگرفته از :
وب سایت www.yourarticlelibrary.com