شبکههای اجتماعی، کانالها و راههای ارتباطی میان افراد، گروهها خصوصاً صاحبان کسبوکارهای اینترنتی میباشد. شبکههای مجازی عمدتاً با هدف برقراری ارتباط با سایر افراد و تبادل اطلاعات از طریق مسیرهایی همگانی ایجاد شده است و هر فرد این فرصت را دارد تا با صرف کمترین هزینه بیشترین ارتباط را با سایر افراد برقرار کرده و حجم زیادی از اطلاعات را با سرعت بسیار بالا دریافت و یا به معرض نمایش بگذارد. این روزها شبکههای اجتماعی مرکز اصلی ارتباطات جهانی در نظر گرفته میشوند. با در نظر گرفتن اهمیت این پدیدهی مجازی سالانه روز پنجم ژوئن را به روز جهانی شبکه های اجتماعی اختصاص دادهاند.
برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص این روز بین المللی بر روی لینک کلیک بفرمایید.
همانطور که میدانید شبکههای اجتماعی بسته به مورد استفاده میتواند مزایا و معایبی را به همراه داشته باشد. بد نیست تا به مناسبت روز جهانی شبکههای اجتماعی به برخی از مزایا و معایب بهرهگیری از چنین فضاهایی بپردازیم.
امروزه شبکههای اجتماعی به عضوی جدانشدنی زندگی انسان تبدیلشدهاند و فارغ از افرادی که کسب و کار اصلی آنها وابسته به چنین فضاهایی است، روزانه بسیاری از افراد وقت زیادی را صرف گشت و گذار در صفحات اجتماعی مختلف در حوزههای سیاسی، فرهنگی، اقتصادی اجتماعی، و … میکنند.
در چنین شرایطی سرانه مطالعهی روزنامهها و کتابها به حد قابل توجهی کاهش پیداکرده است. اگرچه چنین موضوعی هیچگاه به معنی عدم دسترسی کاربران به اطلاعات چاپشده در کتابها، مقالات و روزنامهها نمیباشد. چراکه صفحات اجتماعی گاها بهترین محل برای به اشتراک گذاری و یا بهرهمندی از چنین اطلاعاتی میباشد، چه بسا روزی خواهد رسید که به واسطهی همین موضوع، اطلاعات کاملاً بهصورت دیجیتال در دسترس عموم قرار گیرد.
همانطور که میدانید بسیاری از کسبوکارهای کوچک به واسطهی شبکههای مجازی نظیر کانال های تلگرامی، اینستاگرام، لینکدین و نظیر آن رفته رفته به تجارتهای بزرگی تبدیل شدهاند و درست زمانی که اعضای یک کسب کار تنها به دو و حتی یک نفر متخصص با نیازمندی یک لپ تاپ و گاهی حتی یک گوشی موبایل ساده خلاصه میشد، این روزها همان استارت آپ های کوچک با بودجهی محدود به بخشهای زنجیرهای با حضور صدها و یا هزاران کارمند تبدیل شده است. اگرچه چنین دیدگاهی در نگاه اول خوش باورانه به نظر میرسد اما اینیک واقعیت است. راهاندازی تعداد زیاد شبکه های مجازی و اجتماعی کسب درآمد را تا حد زیادی آسان کرده است.
اگر چه چنین فضایی می تواند بعنوان منبع نامحدود ایده ها و فرصت ها شناخته شود اما گاهی نتیجه، متفاوت از حد انتظارات نمایان شده و نه تنها کمک کننده نخواهد بود بلکه به عنوان یک عامل محدود کننده عمل کرده و فرصت ایده پردازی و پرورش را از بین می برد.
روزانه بسیاری از افراد وقت زیادی را صرف مشاهده ی مطالب بیهوه می کنند و رفته رفته نوعی اعتیاد رفتاری در آنها شکل می گیرد و هر بار که به سراغ گوشی همراه خود می روند، ناخواسته ساعت ها مشغول تماشا و خواندن مطالب بی محتوی می شوند.
اگر تجربه ی تولید محتوی شخصی در صفحات اجتماعی را داشته باشید حتما بخوبی می دانید که هر محتوی، همراه با بازخورد هایی خواهد بود. این بازخورد ها گاهی کاملا مثبت و گاهی بشدت منفی می باشند. همانطور که نظرات مثبت و سازنده می توانند در بهبود و پیشرفت یک فرد یا کسب و کار موثر باشد، بسیارند افرادی که آسیب های روحی و فکری بسیاری را به جهت دریافت باز خورد های منفی متحمل می شوند.
بسیاری از کسبوکارهای اینترنتی گسترشیافته و حضور آنها در شبکههای اجتماعی پررنگ شده است. فروش آنلاین یک مثال بارز از این خدمات ارائهشده توسط شبکههای مجازی و اجتماعی میباشد. خدماتی از این قبیل میتواند مزایای بسیاری را در مقایسه با خرید حضوری به همراه داشته باشند، اما هیچگاه نباید از فعالیت و حضور کلاهبرداران در شبکههای اجتماعی غافل بود. اگرچه کلاهبرداری در فروش و یا ارائهی خدمات یک مثال کوچک از هزاران جرائم موجود در چنین شبکههایی میباشد.
شبکههای اجتماعی بهعنوان یک کانال ارتباطی گسترده، اطلاعات بسیاری را در زمینه های گوناگون و متنوع را شامل میشود. همانطور که سرعت انتقال اطلاعات در این کانال ارتباط جمعی به شدت بالا است، احتمال دارد بسیاری از این اطلاعات نادرست باشد. علاوه بر آن برخی شایعات تیز ممکن است خسارات سنگینی را به افراد مشهور و صاحب سرمایه و گاها افراد معمولی وارد کند.
آنچه در خصوص استفاده از شبکههای اجتماعی واضح است این است که اگر با احتیاط و در مسیر رشد و توسعه مورد استفاده قرار بگیرد میتواند فواید بسیاری را به همراه داشته باشد، اما هیچگاه نمیتوان از اثرات مخرب و تأثیرات منفی آن بر زندگی غافل بود، لذا بهتر است عضویت و استفاده از هرکدام از شبکههای اجتماعی با آگاهی و کسب اطلاعات قبلی دربارهی آن فضا صورت بپذیرد.